Today's best deal e-mail automatisering

Introductie

Today’s best deal is een bedrijf dat iedere dag een ander product in de aanbieding heeft en dit aanbiedt via haar website, e-mail en social media. Daarnaast is op de website ook een koopjeshoek te vinden waar altijd diverse scherpe aanbiedingen worden aangeboden. Het aanbod van producten kan verschillen van gadgets tot belevingen buiten de deur. Het kortingspercentage van de aangeboden producten kan vaak hoog oplopen, wat het interessant maakt voor klanten om dergelijke dagaanbieders in de gaten te houden.
 

Doel

Het doel van Today’s best deal was het vergroten van het bereik voor het kanaal e-mail. Op deze manier kunnen er meer mensen geïnformeerd worden over nieuwe aanbiedingen. Het was hierbij vooral belangrijk dat er een eenduidige manier van invoeren kwam en dat het (mede hierdoor) eenvoudig toe te passen is, wat tot tijdbesparing leidt. Funil heeft het product “MailPlus Enterprise” geleverd om dit doel te bereiken, naast de middelen die al gebruikt werden, zoals social media en de website.
 

Oplossing en toepassing

Today's best deal heeft na overleg en advies vanuit Funil gekozen om drie e-mailtrajecten toe te passen op hun situatie:

  1. Een geautomatiseerde dagaanbieding.
  2. Een maandelijks geautomatiseerde koopjeshoek mailing.
  3. Een geautomatiseerde "verzoek om een review" e-mail, twee weken na aankoop.

Eenvoud, tijdbesparing en eenduidigheid

Vanwege de kwantiteit van de mailings van Today’s best deal moest er gezocht worden naar de eenvoudigste oplossing om het e-mail kanaal toe te passen. Funil heeft geadviseerd om met een module te werken waarbij maar één keer content ingevuld hoeft te worden voor alle kanalen. Op één centrale plek worden alle eigenschappen van het product ingevuld, waarna dit wordt gepubliceerd naar Twitter, Facebook, e-mail en de website.
Voor e-mail wordt via het RSS-kanaal bij het vullen van content een feed in de e-mail ingeladen, waarna het systeem de e-mailing verstuurt op de ingeplande dag.

Alle aanmeldingen voor de nieuwsbrief en aankopen via de webshop worden automatisch gesynchroniseerd naar de MailPlus database via de MailPlus SOAP API. Hier zijn geen handmatige acties bij nodig.

Via de API worden mensen die iets gekocht hebben automatisch een campagne 'ingeschoten', die na twee weken een e-mail stuurt met het verzoek om een review te plaatsen.

Met deze oplossingen hebben de medewerkers van Today's best deal geen omkijken naar de standaardprocessen en kunnen ze zich richten op marketingacties via MailPlus.
 

Duidelijkheid

Funil heeft voor Today’s best deal een overzichtelijke e-mail template gemaakt voor het versturen van dagaanbiedingen, waarbij de ontvanger in één oogopslag de aanbieding ziet. Omdat je dit bericht vaak gaat ontvangen na inschrijving bij Today's best deal, moet het bericht een duidelijk opzet hebben. De titel, een afbeelding, de prijs en een duidelijke button om te kopen zijn daarbij noodzakelijk.

 
 

Figuur 1: E-mail template - dagaanbiedingen

Het totaalproces

  • Aanmelding voor de nieuwsbrief via de website of bij het aankopen van een product.
  • Verwerking van de inschrijving in MailPlus.
  • Dagaanbieding en Membershop mailings die vanuit een RSS feed geladen worden.
  • De kopers krijgen via een campagne 14 dagen na aankoop een mailing met het verzoek om een review te plaatsen.
  • De review wordt verwerkt en op de website geplaatst.

 

 

 


Figuur 2: Het proces

Successen

Groei in aanmeldingen

De database is vanaf een nul positie in drie maanden gegroeid tot bijna 300 aanmeldingen. Drie maanden later was dit al opgelopen naar meer dan 1700. In totaal zijn er vandaag de dag meer dan 4500 aanmeldingen voor de dagaanbieding. Dit komt mede door de vraag naar het e-mailadres direct bij het betreden van de website.

Meten van succes in de website

Via Google Analytics worden de parameters doorgegeven, zodat er binnen de webstatistieken een geaggregeerd beeld ontstaat van de effectiviteit en die van e-mail daarin. Daarnaast is het met de doelen in Google Analytics te zien wat de opbrengsten zijn uit de e-mail.

Tijdbesparing

Met de automatisering van contacten, content en statistieken is de online marketing van Today's best deal volledig geautomatiseerd en kunnen de medewerkers van Today's best deal zich concentreren op andere kernprocessen, zoals het vinden en plaatsen van aanbiedingen, klantenservice en andere marketingactiviteiten.