Agis Multichannel

Introductie

Agis Zorgverzekeringen heeft Funil ingeschakeld om een multichannel campagne uit te voeren richting jong volwassenen. Om de uitstroom binnen deze doelgroep tegen te gaan kiest Agis voor een actieve benadering en een beknopt klanttevredenheidsonderzoek over meerdere kanalen, om de doelgroep te activeren en de algemene perceptie van Agis te meten.
 

Proces

  • Analyseren doelgroep en bepalen van aantal ontvangers per medium
  • Koppelen unieke code en QR-code aan contacten voor print
  • Uitwerken van klanttevredenheidsonderzoek en campagneflow
  • Uitvoeren van de actie middels SMS, e-mail en DM

 

Analyseren doelgroep en bepalen van aantal ontvangers per medium

Op basis van de beschikbare persoonsinformatie van de ontvangers wordt bepaald via welk kanaal zij worden bericht. Als primair kanaal is er gekozen voor SMS. Indien er geen mobiel nummer bekend is wordt er gekozen voor e-mail en de contacten zonder e-mailadres worden per post bericht. De campagne is uiteindelijk verstuurd naar een kleine elfduizend contacten waarvan 1800 contacten per sms, 2850 contacten per e-mail en de rest via een persoonlijke brief.

Koppelen unieke code en QR-code aan contacten voor print

Het startpunt is het toekennen van een unieke code per contact en het meegeven van de bron van inschrijving (type kanaal). De unieke code is nodig voor de DM contacten zodat zij worden herkend na het invoegen van de code op de landingspagina. Middels het personaliseren van deze code in de URL kan er een persoonlijke QR-code toegevoegd worden aan de brief. Dit zorgt ervoor dat de ontvangers na het scannen worden begroet met hun voornaam. Bekijk hier de persoonlijke brief met QR-code.


Uitwerken van klanttevredenheidsonderzoek en campagneflow

De campagne is opgezet in MailPlus. Hierboven zie je een campagne flow die de verschillende stappen binnen de campagne omschrijft. De doelgroep is gelijktijdig benaderd via SMS, e-mail en per post. Vanuit de uitingen werd verwezen naar een reeds gepersonaliseerde landingspagina met klanttevredenheidsonderzoek. Alleen voor de DM ontvangers die de code handmatig invoeren is er een tussenpagina opgezet om de personalisatie toe te kunnen passen. Als de ontvanger een Bol.com cadeaubon wilde winnen moest er een mobiel nummer meegegeven worden. Onder deze groep mensen zijn er 25 cadeaubonnen verloot. De niet winnaars zijn per e-mail bedankt voor hun deelname. De ontvangers die niet hebben meegedaan aan de actie zijn na een week nogmaals bericht.
 

Resultaten

De actie heeft in totaal 600 reacties opgeleverd. Goed om te melden is dat de reminder uitingen gezorgd hebben voor 200 van deze reacties (een derde van het totaal aantal reacties). Qua kanalen heeft e-mail het beste gescoord (10,4% van de totale e-mail groep), op de voet gevolgd door sms (8,8%). Met een percentage van 2,2% op het totaal aantal DM ontvangers kunnen we stellen dat dit medium voor de doelgroep niet heel effectief is. Toch zijn er 140 mensen bereid geweest om de brief te openen, een code in te scannen en drie vragen te beantwoorden.

E-mailmarketing

Benieuwd hoe e-mail uw marketingprocessen kan ondersteunen met professionele e-mailmarketing?

Lees meer over e-mail marketingdienstverlening »

Website ontwikkeling

Wilt u meer weten over welke diensten voor actie-, corporate- en mobiele website ontwikkeling wij bieden?

Bekijk dan de website ontwikkelmogelijkheden »

Referenties

Wij zijn trots op ons tevreden klantenbestand.

Lees wat klanten zeggen over Funil »